وبلاگ هميار وب
آموزش بازاريابي اينترنتي | آموزش كسب و كار اينترنتي
نويسندگان
لينک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : 0
ديروز : 0
افراد آنلاين : 1
همه : 21379

متخصصان در زمينه تجربه كاربري و تجارت الكترونيك، برترين ايده هاي خود براي القاي حس لذت به كاربران، حفظ آنها و ترغيب ايشان براي خريد از وب سايت تان را در اين مطلب با شما در ميان مي گذارند.

بزرگ ترين چالش كسب وكارهاي فعال در زمينه تجارت الكترونيك تبديل بازديدكنندگان به مشتري است. با اين فرض كه شما محصول يا خدماتي عالي كه مورد نياز مردم است، ارائه مي كنيد يكي از بهترين راه ها براي تبديل بازديدكنندگان به مشتري اين است كه اطمينان حاصل كنيد بازديدكنندگان سايت شما به سرعت و آساني مي توانند آنچه را به دنبالش هستند پيدا و سپس آن را خريداري كنند.

حال، كسب وكار اينترنتي چگونه مي توانند كاري كنند كه روند كار مشتري تا حد ممكن خوشايند و سودمند باشد؟ موارد پيش رو به نقل از مدير وب 10 نكته هستند كه توسط صاحبان كسب وكارهاي الكترونيك و متخصصان تجربه كاربري (UX)  ارائه شده اند.

1- مردم را براي بازديد از سايت تان منتظر نگذاريد

ران يتز، مالك جواهرفروشي تيتانيوم و جواهرسازان يتز مي گويد: «هيچ چيز بيشتر از صفحاتي كه به كندي بارگذاري مي شوند باعث دفع بازديدكننده نمي شود. مطالعات بسياري نشان داده اند كه هر چه سرعت بارگذاري كمتر باشد، ميزان تبديل (conversion rates)  بازديدكننده به مشتري كمتر خواهد بود. در واقع خريداران منتظر نمي مانند.»

ري گريدي، معاون اجرايي كلودكريز مي گويد: «40درصد خريداران، سايتي كه بارگذاري آن بيش از سه ثانيه طول بكشد را ترك مي كنند و يك تاخير يك ثانيه اي در زمان پاسخ دهي صفحه مي تواند ميزان تبديل را تا 7 درصد كاهش دهد.»

جن چو كه مديريت تحقيقات تجربه كاربري در شاپيفاي را بر عهده دارد، مي گويد: «به منظور بارگذاري سريع (و تسريع در فرآيند خريد) به دنبال مرتب كردن و اصلاح كدهاي سايت خود باشيد. علاوه بر اين، تصاوير را فشرده تر كنيد، چراكه تصويرهاي بزرگ براي بارگذاري نياز به زمان بيشتري دارند. همچنين، طراحي واكنشگرا را مدنظر قرار دهيد. در طراحي واكنشگرا، طرح وب سايت شما روي هر دستگاهي كه مشتريان با آن اقدام به خريد مي كنند در بهترين حالت ممكن نمايش داده مي شود.»

2- درك كنيد كه مردم اطلاعات را چگونه مي خوانند يا اسكن مي كنند

دارن لو، بنيانگذار بيتكاچا مي گويد: «قسمت هاي مهم هر صفحه را در سمت چپ بالا و پايين قرار دهيد، بازديدكنندگان، صفحات را با يك الگوي «F» شكل اسكن مي كنند. لذا توجه آنها را با سربرگ يا عناوين [قدرتمند] جلب كرده و صفحه بندي را بر همين اساس انجام دهيد. البته اين نكته در زبان فارسي براساس يك الگوي «F» برعكس است بنابراين قسمت هاي مهم هر صفحه را در سمت راست بالا و پايين قرار دهيد.

3-يافتن محصولات را آسان سازيد.

زوندرا ويلسون، مديرعامل و رئيس شركت بهداشت و سلامت پوست بلو مي گويد: «درباره مصرف كنندگان تحقيق كنيد تا متوجه شويد كدام دسته از محصولات اهميت بيشتري براي مردم دارد. پس از آن، زيرمجموعه هاي محصولات را به طور منطقي ايجاد كنيد، به نحوي كه مردم بتوانند چيزي را كه مي خواهند به آساني پيدا كنند. اگر مي توانيد براي كاهش شلوغي سايت و آسان تر شدن حركت در آن، انواع رنگ و اندازه هاي هر محصول را در يك صفحه قرار دهيد.»

4-طرح بندي صفحه هاي محصولات خود را ساده كنيد.

ديميتريوس كورتسيس، مدير عامل گودويديو مي گويد: «طرح بندي شما بايد مرتب و شيك باشد. موارد اساسي– كد محصول، قيمت، توضيح مختصر، گزينه هاي رنگ/اندازه، گالري تصوير و ويدئو[و خلاصه رتبه دهي كاربران به محصول/لينك به نظر مشتريان] - را در نيمه بالايي صفحه قرار دهيد و از بقيه صفحه براي ارائه جزئيات بيشتر مانند نقد و بررسي، رتبه محصول و گزينه هاي ارسال استفاده كنيد.»

5- از رنگ ها به شكل كنترل شده استفاده كنيد

مت تومازيفسكي، توسعه دهنده وب سايت و گرافيك در شركت فناوري هاي مايلز مي گويد: «رنگ ها براي تهييج عواطف و افزودن تاكيد بسيار سودمند هستند. با اين وجود، استفاده از رنگ هاي متعدد باعث تضعيف نتايج مورد نظر شما خواهد شد. سعي كنيد تنوع رنگي را تقريبا به سه رنگ محدود كنيد. بهترين كار اين است كه از رنگ هاي برند خود به همراه فام هاي مختلف آن استفاده كنيد و در كل وب سايت همين رويه را حفظ كنيد.»

لو مي گويد: «در طراحي وب سايت خود از سه رنگ اصلي استفاده كنيد و اطمينان پيدا كنيد كه پالت رنگ با محصول/محصولات شما تطابق داشته باشد. به روانشناسي رنگ ها نيز توجه كنيد. به عنوان نمونه، آبي آرامش بخش و اعتمادآور است، در حالي كه سبز شركتي را نشان مي دهد كه دوستدار محيط زيست است.» (و زرد نشان دهنده هشدار است و خواندن آن مي تواند دشوار باشد.)

چو اضافه مي كند: «تضاد رنگ (كنتراست) بين متن و زمينه، به نحوي كه خواندن متن آسان باشد حائز اهميت است. به عنوان مثال، خواندن نوشته اي با رنگ خاكستري پررنگ يا سياه روي زمينه سفيد از خاكستري كم رنگ روي زمينه سفيد آسان تر است.»

6- اطمينان پيدا كنيد كه متن اندازه مناسبي دارد و قابل خواندن است

يتز مي گويد: «نوشته هاي خوب و مفيد به شما كمك مي كنند فروش بيشتري داشته باشيد، اما بايد خواندن آنها آسان باشد. اطمينان حاصل كنيد كه اندازه فونت نوشته شما به اندازه كافي بزرگ است كه خواندن آن آسان باشد»: حداقل سايز 12 براي متن بدنه نوشته ها و مقداري بزرگ تر، مثلا 18 يا 20 براي عناوين – علاوه بر اين نوشته ها بايد روي تبلت يا گوشي هاي هوشمند نيز واضح به نظر برسند. «همچنين اطمينان پيدا كنيد كه فاصله خطوط مناسب است»: حداقل 2/1 تا مقداري فضاي خالي بين خطوط وجود داشته باشد.

7- از تصاوير باكيفيتي كه اطلاعاتي را به مخاطب ارائه مي دهند استفاده كنيد.

ترويس بنت، مديرعامل استوديو ديجيتا مي گويد: «براي محصولات خود از تصاوير باكيفيتي استفاده كنيد كه آن را از فاصله اي مشخص يا زواياي مختلف نشان مي دهند. با اين كار به مشتريان خود ذهنيتي از آنچه به واقع در حال خريد آن هستند را ارائه مي كنيد. هرچه اطلاعات بيشتري [از طريق تصوير و ويدئو] ارائه كنيد، مشتري راحت تر مي تواند به اين نتيجه برسد كه: «بله، اين دقيقا همان چيزي است كه مي خواستم!».

8- از مسيرياب (breadcrumbs) استفاده كنيد

لو مي گويد:«براي راحتي حركت و جابجايي در سايت از مسيرياب استفاده كنيد. مسيرياب، يك نوار بصري به مانند يك نوار نشان دهنده پيشرفت كار (progress bar) است كه به بازديد كنندگان اجازه مي دهد موقعيت خود در فرآيند انجام يك فعاليت در سايت را مشاهده كنند. معمولا از مسيرياب براي فرآيند خريد استفاده مي شود. مثلا ترتيب آن به اين صورت خواهد بود: ورود – اطلاعات ارسال – اطلاعات پرداخت – مرور و پرداخت – پايان.»

9- كمك مجازي ارائه كنيد

اسكات هورن، مدير ارشد بازاريابي [24]7 مي گويد: «شركت هاي كسب وكار الكترونيك بايد استفاده از روبات هاي گفت وگو يا ابزارهاي چت زنده را كه از فناوري پيشگويانه براي پيش بيني نياز خريداران استفاده مي كنند مدنظر قرار داده و در زمان هايي كه بيشتر حائز اهميت هستند، به مشتريان مشاوره بدهند. به عنوان مثال، اگر يك مشتري در مرحله پرداخت يك پيام خطا دريافت مي كند يا به دنبال يك راهنماي اندازه هاست، يك روبات گفت وگو هوشمند مي تواند كمك مناسب را در زمان لازم ارائه دهد.»

 او ادامه مي دهد: «علاوه بر اين، روبات هاي گفت وگو و كارگزاران بخش خدمات مشتريان مي توانند توصيه هايي اختصاصي به مشتريان ارائه كنند كه آنها را از مشكلات عبور داده و فروش را قطعي كند.»

10- فرآيند چك اوت (checkout)  را تسهيل كنيد

كاترينا تپول، مدير ارشد هنري آرشيتك مي گويد: «در مبحث كسب وكار هاي الكترونيك، بيشترين ريزش در قسمت چك اوت صورت مي گيرد. در برخي موارد، اين امر به دليل ترديد مشتري روي مي دهد، اما اغلب مي توان آن را به پيچيدگي و گيج كننده بودن فرآيند چك اوت نسبت داد. اين فرآيند را با به حداقل رساندن تعداد مراحل چك اوت آسان تر كنيد. اين يعني كاربران بايد بتوانند بدون خروج از صفحه اصلي، پيش نمايشي از محصولات را مشاهده كنند، علاوه بر اين قادر باشند مستقيما محصولات را از قسمت فهرست هر دسته به سبد خريد خود اضافه كنند.»

بنت مي گويد: «علاوه بر اينها، كاربران را به ايجاد يك حساب كاربري مجبور نكنيد. در عوض، اجازه دهيد به عنوان مهمان خريد خود را انجام بدهند، بااين حال مي توانيد اشاره كنيد در صورتي كه ثبت نام كنند در خريدهاي بعدي روند سريع تري خواهند داشت.»

ريك كني، رئيس بخش بينش مصرف كنندگان ديمندور مي گويد: «درنهايت، ارائه گزينه هاي پرداخت مانند OneTouch پي پال، Android Pay و Apple Pay را كه به فرآيند چك اوت سرعت مي بخشند مدنظر قرار دهيد. اين كار، روند كار خريداران را بهبود مي دهد و آنها را از دردسر تكميل فرم هاي متعدد و جست وجو براي پيدا كردن كارت اعتباري شان نجات مي دهد.»

البته در ايران استفاده از انواع درگاه هاي پرداخت مانند درگاه هاي بانكي و روش پرداخت USSD و همچنين روش هاي ديگر مانند استفاده از كيف پول هاي الكترونيكي مي تواند در اين نكته مهم باشد.

منبع : فرصت امروز

امتياز:
بازديد:
[ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۲۲:۳۷ ] [ مهتاب جوان ]
[ ]
.: Weblog Themes By bigtheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب