وبلاگ هميار وب
آموزش بازاريابي اينترنتي | آموزش كسب و كار اينترنتي
نويسندگان
لينک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : 39
ديروز : 42
افراد آنلاين : 1
همه : 17330

كافي است در مورد راه‌هاي افزايش فالوور در اينستاگرام جستجو كنيد تا با عبارت ربات اينستاگرام روبرو شويد. يك ربات كه ظاهراً كمكتان مي‌كند تا به سرعت فالوئرهاي اينستاگرام خود را افزايش بدهيد، فالوئرهاي واقعي و ايرانيكه از قضا به صفحه شما هم علاقه دارند.

ربات اينستاگرام كم‌هزينه‌ترين و بهترين راه براي افزايش فالوئرها در اينستاگرام است. اما اين ربات دقيقاً چيست و چه كاري انجام مي‌دهد؟ در اين مقاله قرار است پاسخ هر ۲ سوال را به شما بدهيم.

ربات اينستاگرام چيست؟

قبل از آنكه ربات اينستاگرام را به شما توضيح بدهم، لازم است در مورد يك روش متداول افزايش فالوور صحبت كنيم.

يكي از بهترين راه‌هاي جذب كردن فالوئرهاي جديد براي يك پيج، تعامل با پيج‌هاي ديگر است. يعني اينكه شما شروع به لايك كردن، كامنت گذاشتن يا فالو كردن آدمهايي بكنيد كه فكر ميكنيد به پيج شما علاقهمند هستند تا آنها هم به سراغ پيج شما بيايند. هيچ بعيد نيست خود شما قبلاً اين روش را امتحان كرده باشيد و بازدهي بالاي آن را ديده باشيد، يا حتي كساني براي افزايش فالوئر با همين تكنيك شما را فالو كرده‌ باشند.

فهميدن دليلِ موثر بودن اين روش چندان سخت نيست. كاملاً طبيعي است كه وقتي كسي به پيج شما لايك، كامنت يا فالو بدهد، شما هم متقابلا كنجكاو مي‌شويد تا صفحه او را بررسي كنيد و اگر اين صفحه را دوست داشتيد، آن را دنبال كنيد. اصلاً ما در روانشناسي يك اصل به نام عمل متقابل داريم كه به خوبي دليل اين رفتار ما آدم‌ها را توضيح مي‌دهد. اگر دوست داشته باشيد بيشتر بدانيد مي‌توانيد مطلب تاثير عمل متقابل را در وبلاگ نوين بخوانيد.

حالا بگذاريد دوباره به ربات اينستاگرام خودمان برگرديم. كاركرد يك ربات افزايش دنبال كننده اينستاگرام، دقيقاً همان چيزي است كه در بالا توضيح داده شد. يعني ربات اينستاگرام يك برنامه يا نرم افزار است كه در نقش پيج شما، به سراغ آدم‌هايي مي‌رود كه احتمالاً به پيج شما علاقه‌مند هستند و با آنها تعامل ايجاد مي‌كند (همان لايك، كامنت، فالو و …).

تنها فرق اين برنامه اين است كه ديگر همه‌چيز به صورت خودكار انجام مي‌شود و شما فقط بايد تنظيمات اوليه‌اي به اين ربات بدهيد. در ادامه دقيقاً طرز كار اين ربات و قابليت‌هايي كه اكثر ربات‌هاي خوب اينستاگرام (ازجمله ربات خود ما) دارند را به شما توضيح خواهم داد.

 

ربات اينستاگرام چگونه كار مي‌كند؟

حالا كه فهميديم ربات اينستاگرام چيست، وقت آن است كه به سراغ نحوه فعاليت آن برويم. يك ربات خوب جذب فالوور اينستاگرام، هم مي‌تواند در افزايش فالوورهاي واقعي (و صد البته، ايراني) شما بسيار تاثيرگذار باشد، هم دقيقاً كساني را به صفحه شما جذب مي‌كند كه به آن علاقه‌مند هستند. اما اين موضوع چگونه انجام مي‌شود؟

شما در هنگام تنظيم ربات، ۲ مساله كلي را بايد مشخص كنيد كه در ادامه آنها را توضيح مي‌دهيم. البته توضيحات من در مورد ربات افزايش فالوور اينستاگرام است اما اين هر ربات خوبي بايد از همين ويژگي‌ها برخوردار باشد.

مساله ۱: چگونه مي‌خواهيد تعامل داشته باشيد؟

همانطور كه گفتيم، شما با استفاده از ربات اينستاگرام مي‌توانيد به روش‌هاي مختلفي با كاربر تعامل داشته باشيد:

  1. ربات شما مي‌تواند به صورت اتوماتيك پست‌هاي ديگران را لايك كند.
  2. ربات شما مي‌تواند كامنت‌هاي خودكار بر روي پست‌هاي ديگران بگذارد.
  3. ربات شما مي‌تواند به صورت خودكار پيج‌هاي مرتبط را فالو كند و اگر دلتان بخواهد پس از مدتي آنها را آنفالو كند.

هنگامي كه شما يك ربات اينستاگرام را خريداري مي‌كنيد، مي‌توانيد مشخص كنيد كه اين ربات از كدام روش‌هاي ذكر شده براي جذب فالوور استفاده كند. به علاوه، مي‌توانيد سرعت انجام هر يك از اين فعاليت‌ها را مشخص كنيد. مثلاً ربات را به نحوي تنظيم كنيد كه هر ساعت، ۱۰ پيج هدف را فالو كند.

و اينگونه است كه ماهيانه شما مي‌توانيد هزاران فالوئر (كه البته اشتباها مي‌نويسند فالوور)  جديد براي پيج خود پيدا كنيد. آدم‌هايي كه واقعي هستند. اما ما گفتيم اين آدم‌ها به پيج شما علاقه‌مند هم هستند. چگونه يك ربات از پس چنين چيزي بر مي‌آيد؟

اين مربوط به مساله دوم ما مي‌شود.

 

مساله ۲: با چه كساني مي‌خواهيد تعامل داشته باشيد؟

مطمئناً چندان به سود شما نيست كه يك پيج انگليسي را فالو كنيد. چون در بهترين حالت، قرار است يك فالوئر خارجي به دست آوريد. فايده هم ندارد اگر پست كسي را لايك كنيد كه كوچكترين علاقه‌اي به پيج شما ندارد. در نهايت چنين آدمي قرار نيست به دنبال كننده شما تبديل شود.

چيزي كه شما مي‌خواهيد مشخص است: فالوورهاي واقعي و ايراني (شايد هم فقط خارجي). و براي اينكار، ربات هاي اينستاگرام يك قابليت فوق‌العاده را به شما ارائه مي‌دهند: مشخص كردن و هدفگيري كساني كه مخاطبان اصلي شما هستند. آن هم به ۳ روش مختلف.

در ادامه تك تك روش هاي هدفگيري مخاطبان توسط ربات افزايش فالوئر اينستاگرام را به شما توضيح خواهم داد:

 

  1. افزايش فالوئر و لايك با ربات اينستاگرام

اكثر كاربران اينستاگرام از هشتگ براي مشخص كردن موضوع پست‌هاي خود استفاده مي‌كنند و ربات هاي اينستاگرام يك فرصت استثنايي به شما مي‌دهند تا از اين موضوع استفاده كنيد.

كافي است مشخص كنيد كه چه هشتگ‌هايي به كار شما مرتبط هستند. مثلاً اگر كار شما در زمينه لباس است، مي‌توانيد كساني را هدف فعاليت‌هاي ربات خود قرار دهيد كه از هشتگ #لباس و #مد در پست‌هاي خود استفاده كرده‌اند.

  1. يك مكان جغرافيايي را هدف بگيريد

مواقعي هم هست كه شما فقط به دنبال كاربراني هستيد كه در يك مكان مشخص هستند. مثلاً مي‌خواهيد فالوئرهاي شما از يك شهر مشخص مثل تهران يا مشهد باشند. آن وقت كافي است براي ربات اينستاگرام خود اين مكان را تعيين كنيد تا به سراغ كاربراني برود كه پست‌هايي در مكان (Location) مد نظر شما منتشر كرده‌اند.

البته، لازم نيست هدفگيري جغرافيايي شما به بزرگي يك شهر باشد. گاهي مي‌خواهيد فقط يك منطقه را هدف قرار دهيد. مثلاً كساني كه در تجريش هستند. و چنين چيزي هم توسط ربات اينستاگرام ما ممكن خواهد بود.

  1. يك پيج (رقيب را) هدفگيري كنيد

وقتي كسي به پيج‌هاي مشابه شما علاقه‌مند باشد، به احتمال زياد از پيج شما هم خوشش خواهد آمد. پس هدفگيري چنين آدم‌هايي قطعاً به سود شما خواهد بود. و خوشبختانه ربات اينستاگرام ديدوگرام، چنين امكاني را نيز در اختيار شما قرار مي‌دهد. يعني با استفاده از آن مي‌توانيد با فالوئرهاي يك پيج ديگر هم تعامل داشته باشيد.

شما مي‌توانيد هدفگيري‌هاي پيچيده‌تري هم داشته باشيد

البته اين پايان كار يك ربات نيست. راه‌هاي پيچيده‌تري هم براي تنظيم يك ربات وجود دارد كه متناسب با نيازتان مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد.

براي مثال، فرض كنيم كه فعاليت صفحه شما در زمينۀ فروش لباس است. پس مي‌بايست كساني را هدف قرار دهيد كه به مد و لباس‌هاي جذاب علاقه‌مند هستند. براي اين منظور، چند هشتگ مختلف از جمله #مد و #خريد_لباس را براي ربات اينستاگرام خود مشخص مي‌كنيد.

اما مساله اينجاست كه وقتي كسي از يك هشتگ مثل خريد لباس در پست‌هاي خود استفاده مي‌كند، به احتمال زياد، خودش يك فروشنده لباس است و رقيب شما محسوب مي‌شود. پس تعامل با او فايده‌اي ندارد. اما كساني كه با او تعامل دارند براي شما مهم هستند. مثلاً كسي كه براي پست او كامنت گذاشته است. در نتيجه اگر اين افراد را دنبال كنيد، قطعاً به سود شما خواهد بود. همانطور كه حدس زديد، تنظيمات پيشرفته ربات اينستاگرام ما به شما اجازه چنين كاري را هم مي‌دهد.


رشد درخت اينستاگرام با استفاده از ربات افزايش فالوور

ربات اينستاگرام در جذب فالوئرهاي جديد چقدر تاثير دارد؟

خب، تمام اين‌ها در حرف قشنگ است. اما سوال بزرگ اينجاست كه استفاده از يك ربات اينستاگرام، واقعاً چقدر در جذب فالوئرهاي جديد تاثير خواهد داشت. در جواب بايد بگويم كه طبق تجربه، متوجه شده‌ام كه به طور متوسط، يك پيج در ماه مي‌تواند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ فالوئر جديد بدست آورد.

اما نبايد فراموش كنيد كه گرفتن فالوئرهاي جديد كاملاً بستگي به كيفيت پيج شما دارد. اگر صفحه جذابي داشته باشيد، گرفتن ۵۰۰۰ فالوئر جديد در يك ماه هم دور از ذهن نيست. اما اگر صفحه شما جذاب نباشد، بازدهي ربات افزايش فالوئر شما هم كمتر خواهد بود.

اين يعني استفاده از ربات اينستاگرام، علاوه بر بالا بردن تعداد فالوئرهاي شما، يك مزيت ديگر هم خواهد داشت. اينكه بتوانيد پيج خود را از نظر جذابيت بسنجيد و كيفيت آن را به مرور زمان بهتر كنيد. اين حرف به اين معناست كه اگر ربات شما ماهانه كمتر از ۱۰۰۰ فالوئر را جذب كرده است، شما صفحه‌ي چندان جذابي نداريد و بايد در صفحه‌ي خود تجديد نظر كنيد.

 

چه گزارش‌هايي كه از يك ربات اينستاگرام خواهيد گرفت؟

آخرين مساله‌اي كه مي‌خواهم در مورد آن صحبت كنم، گزارش‌هايي است كه از يك ربات دريافت مي‌كنيد. هر چه نباشد، شما بايد بدانيد كه ربات شما مشغول چه كاري است و چقدر در رسيدن به هدف خود يعني افزايش فالوئر شما موثر عمل كرده است.

ربات‌ ما و ساير ربات‌هاي خود اينستاگرام، گزارش‌هاي مختلفي را در لحظه در اختيار شما مي‌گذارند. از جمله اينكه تا به حال چه تعداد لايك و كامنت گذاشته‌اند و چند نفر را فالو يا آنفالو كرده‌اند.

يك گزارش جالب ديگر ربات‌ها، ميزان افزايش فالوئر است. يعني به شما مي‌گويند كه از زمان فعال شدن ربات، چه تعداد فالوئر جديد به دست آورده‌ايد. اين گزارش همچنين شامل يك درصد جذب هم مي‌شود كه به شما مي‌گويد چه درصدي از مخاطباني كه ربات هدف قرار داده است، جذب پيج شما شده‌اند.

در نهايت، دوست دارم يك گزارش جالب ديگر كه ربات ديدوگرام به شما ارائه مي‌دهد را هم معرفي كنم، يعني متوسط درصد جذب تمام ربات‌هايي كه در ديدوگرام فعال هستند. اين گزارش به شما كمك مي‌كند تا كيفيت پيج اينستاگرام خود را نسبت به سايرين بسنجيد و تا جاي ممكن آن را بهبود ببخشيد.

آيا ايدۀ استفاده از ربات اينستاگرام براي شما جذاب شد؟

تا به اينجا، مطمئن هستم كه با ربات اينستاگرام به خوبي آشنا شده‌ايد و از قابليت‌هاي آن سر در آورده‌ايد. اما هيچ بعيد نيست كه حالا دوست داشته باشيد بيشتر در رابطه با اين نرم‌افزار اينترنتي اطلاعات كسب كنيد و شايد حتي يك خريد ربات اينستاگرام براي خودتان فعال كنيد.

 


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۲۵:۲۰ ] [ مهتاب جوان ]

تعريف بهداشت حرفه اي

تعريف بهداشت حرفه اي

Definition of occupational health

تعريف نظامنامه انجمن بين المللي بهداشت حرفه اي :

The definition in the IOHA Byelaws is

'Occupational Hygiene is the discipline of anticipating, recognising, evaluating and controlling health hazards in the working environment with the objective of protecting worker health and well-being and safeguarding the community at large.'

بهداشت حرفه اي علم پيش بيني، شناسايي، ارزيابي، كنترل خطرات تاثير گذار بر سلامت در محيط كار است به منظور حفظ سلامت و رفاه كاركنان و در نهايت ايمن نگه داشتن جامعه.

Occupational Hygiene has also been defined as the practice of identifying of hazardous agents; Chemical, Physical and Biological; in the workplace that could cause disease or discomfort, evaluating the extent of the risk due to exposure to these hazardous agents, and the control of those risks to prevent ill-health in the long or short term.

بهداشت حرفه اي همچنين به عنوان فن و تكنيك زير تعريف شده است :

  • شناسايي عوامل خطرناك ( شيميايي – فيزيكي و بيولوژيكي ) در محيط كار كه اين عوامل مي توانند باعث ايجاد بيماري يا ناراحتي شوند .
  • ارزيابي ميزان ريسك ناشي از مواجهه با اين عوامل خطرناك
  • كنترل ريسك هاي ناشي از اين عوامل براي پيشگيري از آسيب هاي كوتاه مدت و بلند مدت.

مهندسي بهداشت حرفه‌اي (به انگليسي: Occupational Health Engineering) شاخه‌اي است از علم بهداشت و عبارتست از شناسايي، ارزيابي و كنترل عوامل زيان آور موجود در محيط كار به همراه يك سري مراقبتهاي بهداشتي درماني به منظور سالم‌سازي محيط كار و حفظ سلامت نيروي كار

مهندسي بهداشت حرفه‌اي را مي‌توان به طور خلاصه علم و هنر تامين سلامت در محيط‌هاي شغلي تعريف كرد و يك مهندس بهداشت حرفه‌اي يا متخصص سلامت شغلي كسي است كه وظيفه شناسايي، ارزشيابي و حذف يا كنترل عوامل مخاطره آميز شغلي را به عهده دارد.

نخستين كميته مشترك سازمان بهداشت جهاني و سازمان بين‌المللي كار كه در سال ۱۹۵۰ تشكيل شد،مهندسي بهداشت حرفه‌اي را چنين تعريف نموده است:تامين و ارتقاء عالي ترين سطح سلامت جسمي، رواني و اجتماعي براي كارگران همهٔ مشاغل، پيشگيري از بيماري‌ها و حوادث ناشي از كار، به‌كارگماردن نيروي كار در محيط و شغلي كه از لحاظ جسمي و رواني قدرت انجام آن را دارد و به‌طور خلاصه تطابق كار با انسان يا ارگونومي كه از كلمه يوناني برگرفته شده است.

مهندسي بهداشت حرفه‌اي رشته‌اي است كه به محيط كار بر مي‌گردد. در واقع متخصصان در اين رشته خطرهاي بالقوه‌اي كه در محيط كار وجود دارد را شناسايي مي‌كنند و در مراحل بعد به اندازه‌گيري و ارزيابي اين خطرات و كنترل آنها مي‌پردازند. البته كساني كه علم بيشتري در اين رشته دارند، خطرهاي شغلي را پيش بيني نيز مي‌كنند. به اين نكته بايد اشاره كرد كه كسب اين مهارتها به نحوه تربيت دانشجويان بستگي دارد.

موضوعات:

  • 1- تاريخچه بهداشت حرفه‌اي
    • ۱.۱بهداشت شغلي در جهان
    • ۱.۲وقايع نگاري سلامت شغلي در گذر تاريخ
    • ۱.۳بهداشت حرفه‌اي در ايران
  • ۲- هدف كلي مهندسي بهداشت حرفه‌اي
  • ۳- برنامه‌ها و فعاليت‌هاي بهداشت حرفه‌اي
  • ۴- عوامل زيان آور محيط كار
  • ۵- روز جهاني ايمني و سلامت شغلي
  • ۶- ايمني صنعتي
  • ۷- جستارهاي وابسته
  • ۸- منابع

تاريخچه بهداشت حرفه‌اي

تا قرن شانزدهم ميلادي در كتب طبي به بهداشت حرفه‌اي و ارتباط بيماريهاي مختلف با شغل افراد اشاره قابل توجهي نشده است. از قرن شانزدهم به بعد در تاريخ به چهره‌هاي درخشاني بر مي‌خوريم كه تمام عمر خود را صرف تشخيص و جلوگيري از بيماريهاي ناشي از كار نموده و خدمات با ارزشي انجام داده‌اند.

اولين فردي كه آثار ارزنده‌اي در مورد بهداشت حرفه‌اي از خود به يادگار گذاشته است طبيبي از ناحيه ساكسوني در ايتاليا بنام اگريكولا بود او كتابي در ۱۲ جلد درباره اكتشافات و استخراج فلزات. ابزار كار. حوادث و بيماريهاي ناشي از كار و ... نوشت كه در سال ۱۵۵۶ منتشر شد. بعد از او در سال ۱۵۶۷ پزشك ديگري اهل سوئيس بنام پاراسلسوس كتابي درباره بيماري‌هاي وابسته به شغل در بين كاركنان معدن ذوب و فلزات منتشر كرد. در سال ۱۶۳۳ پدر طب كار يا همان رامازيني بدنيا آمد كه يكي از پيشقدمان بزرگ قرن ۱۷ در زمينه بهداشت حرفه‌اي مي‌باشد. كتاب معروفش در باره بيماريهاي حرفه‌اي در سال ۱۷۰۰ ميلادي منتشر شد. او براي اولين بار به پزشكان توصيه كرد كه علاوه بر سوالات كه در زمان معاينه از بيماران مي‌پرسيدند از همه بپرسند شغل شما چيست اين جمله كوتاه نقطه عطفي در تاريخ بهداشت حرفه‌اي و طب كار بشمار آمده است.

بهداشت شغلي در جهان

پديداري دانش بهداشت شغلي ، به عنوان يك تخصص ويژه و جدا از ديگر دانش‌ها، به نسبت تازه است، اما مفاهيم مطرح شده در اين دانش از زمان‌هاي كهن مورد توجه بوده است.

چهارصد سال پيش از ميلاد مسيح بقراط اثرات زيان آور مواجهه با سرب را شناسايي كرده و در نوشته‌هايش ياد مي‌كند. در آن زمان عمدتاً از بردگان جهت مشاغل سخت استفاده مي‌گرديد و از آنجا كه حكومتها هيچگونه مسئوليتي در برابر بردگان نداشتند، بديهي است كه اقدامات خاصي نيز براي حل مشكلات آنها صورت نمي‌پذيرفت.

در نخستين سدهٔ پس از ميلاد، پلني (۲۳ تن ۷۹ب. م) كه يك دانشمند رومي بود، از مثانهٔ حيوانات يك ماسك تنفسي ساخت و كاربرد آن را براي كار در معادن پيشنهاد نمود.

در سال ۱۴۷۳ ميلادي النبوگ نخستين نشريه بهداشتي در مورد بيماري‌ها و آسيب‌هاي شغلي را انتشار داد. او در اين مجموعه درباره بيماريهاي شغلي و صدماتي كه در ميان كارگران طلا شايع است مطالبي را به رشته تحرير درآورده است. در قرن شانزدهم آگريكولا (آگريكولا) و پاراسلوس (پاراسلسوس) درباره بيماري‌هاي شغلي كارگران ذوب آهن، فلزات و بيماري‌هاي معدنچيان و مسموميت جيوه آثاري به جاي گذارده‌اند. كتاب آگريكولا در سال ۱۵۵۶ يكسال بعد از مرگ او و كتاب پاراسلسوس در سال ۱۵۶۷ منتشر شد.

شايد بتوان مهمترين نقطه عطف در تاريخ تكامل بهداشت شغلي و ايمني را انقلاب صنعتي اروپا دانست. زماني كه انسان با قدرت جسمي محدود در مقابل دستگاهها و ماشين آلات تازه ساخت غول پيكر ايستاد و در حالي كه اطلاع چنداني راجع به چگونگي كاركرد ماشين آلات و چگونگي كنترل آنها نداشت، به كار مشغول شد. اين مسئله باعث شد كه در ابتداي پيدايش انقلاب صنعتي در اروپا تعداد بسيار زيادي از افراد در اثر مواجهه با حوادث محيط كار كشته و يا دچار نقص عضو شوند. اين اتفاقات و آمار بالا باعث شد كه سردمداران انقلاب صنعتي به فكر تصويب قواعد و قوانيني در رابطه با الزامات محيط هاي كاري و نحوه رفتار كارگران براي آسيب كمتر ناشي از كار با ماشين آلات عظيم‌الجثه بيفتند.

 

رامازيني، نخستين پزشكي است، كه به توصيف پيشه‌هاي گوناگون و بيماري‌هاي ناشي از آنها مي‌پردازد. براي نمونه فلج دست‌ها از ميان رفتن دندان‌ها، نا شكيبايي و صورت‌هاي نزار و رنجور سفالگران در برابر سرب را توصيف كرده است.

توماس اليور در كتاب خود كه در سال ۱۹۰۸ منتشر كرد به بيماري‌هاي شغلي اشاره نموده است. دكتر توماس لِگ (Thomas legge) در كتاب خود به نام جذب و مسموميت سرب كه به كمك دكتر گادباي در سال ۱۹۱۲ منتشر كرد به مضرّات اين فلز اشاره مي‌نمايد.

در سال ۱۹۱۸،آليس هاميلتون، رشتهٔ بهداشت صنعتي را در دانشگاه هاروارد آمريكا پايه‌گذاري كرد. بررسي‌هاي گستردهٔ او در زمينه سم شناسي، به ويژه مسموميت با فسفر سفيد در صنايع كبريت سازي و مسموميت سرب، موجب رشد سريع بهداشت حرفه‌اي شد.

بر اساس فعاليت‌هاي گوناگون براي بهبود شرايط محيط كار و نيز، جنبش‌هاي كارگري، در سال ۱۹۱۹،سازمان بين‌المللي كار (سازمان بين‌المللي كار) بر پا شد. پس از آن، به علت موفقيت‌هايي كه آمريكا در جنگ جهاني در زمينه توليد تسليحات نظامي به دست‌آورد، نه تنها صنايع بلكه بهداشت حرفه‌اي در اين كشور به سرعت رشد يافت. در آن زمان، شعار تبليغاتي سازمان خدمات بهداشتي امريكا بر تندرستي كارگر تاكيد داشت: "كارگر را سالم نگهدار تا خوب كار كند"

توسعهٔ سريع صنايع و علوم در قرن بيستم و استفاده بشر از مواد گوناگون در مصارف صنعتي، از يك طرف بر تعداد و دامنه بيماري‌هاي ناشي از كار افزود و از طرف ديگر وسيله تحقيق و بررسي بر روي جلوگيري و درمان آنها را بيش از پيش فراهم نمود. رشد اجتماعات كارگري و تشكيل اتحاديه‌ها، و سنديكاهاي كارگري رانيز مي‌توان از عوامل مؤثر در بهبود بهداشت محيط‌هاي كار دانست.

وقايع نگاري سلامت شغلي در گذر تاريخ

برخي از رويدادهاي مهم سلامت شغلي در كشورهاي غربي عبارت هستند از:

۱۸۱۵ ميلادي: نخستين قانون ايمني به وسيلهٔ ادارهٔ معادن در امريكا به تصويب رسيد بر پايه اين قانون لازم شد هر معدن داراي دو راه خروج باشد، تا در صورت ريزش و بسته شدن يكي از آنها، راه خروج ديگر باز باشد.

۱۸۱۵ميلادي: هامفري ديوي، نخستين وسيله ايمني را اختراع كرد. بنا به درخواست انجمن پيشگيري از حوادث در معادن زغال سنگ و با تلاش فراوان، ديوي توانست چراغ ايمني را براي معادن زغال سنگ طراحي كند.

منابع كنكور ارشد بهداشت حرفه اي رتبه 1 سال 96

 

كارگر جواني كه گاري حاوي زغال سنگ را در معدن حمل مي‌كند در سالهاي ۱۸۴۴-۱۸۴۲ قوانيني براي بهبود شرايط كار در بريتانيا به تصويب رسيد

۱۸۳۳ ميلادي: نخستين قانون صنايع در انگلستان به تصويب رسيد. تا پيش از تصويب اين قانون، ۱۲ ساعت كار در روز اجباري بود.

۱۸۶۴ ميلادي: قانون ايمني در معادن پنسيلوانيا به تصويب رسيد.

۱۸۶۶ ميلادي: اداره ملي آتش‌نشاني در امريكا تاسيس شد.

۱۸۶۷ ميلادي: نخستين برنامهٔ بازرسي صنايع به وسيلهٔ مسئولان دولتي در ايالت ماساچوست آمريكا تدوين شد.

۱۸۹۶ ميلادي:انجمن ملي حفاظت در برابر آتش (NFPA) در امريكا تاسيس شد

۱۹۰۶ ميلادي: نخستين بررسي منظم از حوادث شغلي منجر به مرگ در پنسيلوانيا انجام شد.

۱۹۱۴: در امريكا، دفتر بهداشت و سلامت در صنايع، به وسيلهٔ اداره خدمات بهداشت همگاني تاسيس شد. اين مركز پس از چندين بار تغيير نام در سال ۱۹۷۰ به نام موسسهٔ ملي ايمني و بهداشت شغلي ( NIOSH ) نامگذاري شد.

۱۹۳۱ ميلادي: نخستين الگوي علمي دربارهٔ علل بروز حوادث، به وسيلهٔ هانريش ارائه شد.

۱۹۵۶ ميلادي: برنامه‌هاي پيشگيري از حوادث به وسيله اداره بهداشت همگاني آمريكا ارائه شد.

۱۹۶۸ ميلادي: جانسون، رئيس جمهور وقت آمريكا لزوم برپايي قوانين دولتي ايمني و بهداشت را اعلام كرد.

۱۹۷۰: در زمان رياست جمهوري نيكسون، قانون ياد شده به تصويب رسيد، كه موجب ايجاد ادارهٔ ايمني و بهداشت شغلي (OSHA) و موسسهٔ ملي ايمني و بهداشت شغلي (NIOSH) شد.

بهداشت حرفه‌اي در ايران

در مرداد سال ۱۳۲۵ وزارت كار و امور اجتماعي تشكيل و قانون موقت كار را تدوين نمود و در سال ۱۳۳۷ قانون مزبور با اصلاحات و تغييراتي به صورت قانون به تصويب رسيد و اجراي وظايف مربوط به بهداشت و ايمني مندرج در قانون كار وقت به عهده اداره كل بازرسي كار قرار گرفت.

در سال ۱۳۴۶ در حوزه معاونت فني وزارت بهداشت وقت، اداره بهداشت محيط كار در تشكيلات اداره كلّ بهداشت محيط پيش بيني شد و سپس در سال‌هاي ۱۳۴۷، ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹، اداره طب صنعتي در اداره كل خدمات بهداشتي حوزه معاونت فني وزارت بهداري وقت تاسيس گرديد. سپس در سال‌هاي ۱۳۵۰، ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ تا اوايل ۱۳۵۳، اداره بهداشت محيط كار به بهداشت محيط كار و هوا تغيير نام داد و اداره طب صنعتي همچنان به وظايف خود ادامه مي‌داد. در اواخر دهه ۱۳۵۰ در حوزه معاونت امور بهداشتي و جمعيت و تنظيم خانواده وزارت بهداري وقت اداره بهداشت حرفه‌اي در دفتر خدمات بهداشتي ويژه كه بعداً به اداره كل خدمات بهداشتي ويژه تغيير نام داد تشكيل گرديد.

تا قبل از سال ۱۳۶۲ وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت وقت مشتركاً بر نيروي كار و محيط كار نظارت و مراقبت داشتند. به منظور جلوگيري از دوباره كاري و ارتقاء كيفيت ارائه خدمات براي حفظ و بالا بردن سلامت شاغلين، درسال۱۳۶۲ مسائل بهداشتي محيط كار و كارگر، از وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شناخته شد و جهت انجام اين وظيفه، اداره كل بهداشت حرفه‌اي تشكيل و مسئوليت حفظ و ارتقاء سلامت نيروهاي شاغل كشور در مشاغل گوناگون جامعه را عهده دار گرديد. با توجه به تصويب قانون جديد كار توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران در سال ۱۳۶۹، به حكم ماده ۸۵ قانون كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عهده دار بهداشت و درمان كارگران و وزارت كار و امور اجتماعي مسئول ايمني كارگران مي‌باشد.

هدف كلي مهندسي بهداشت حرفه‌اي

نگهداري و بهبود حداكثر سلامت جسمي، رواني و اجتماعي كاركنان مشاغل مختلف از طريق پيشگيري از خطرات تهديد كننده سلامت كارگران، مطالعه شرايط نامناسب محيط كار و اثرات سوء آن بر تندرستي آنان مي‌باشد. كارشناسان بهداشت حرفه‌اي كه در اين زمينه فعاليت دارند، با شناختي كه از محيط كار، فرايندهاي كاري، خطرات و عوامل زيان‌آور محيط كار، و نيز تاثيراتي كه اين عوامل بر سلامت شاغلين مي‌گذارند، از طريق بررسي، ارزيابي، اندازه‌گيري و كنترل عوامل زيان آور محيط كار، درصدد سالم‌سازي و بهسازي محيط كار برمي‌آيند. بنابراين از اين طريق باعث كنترل بيماري‌ها، عوارض و آسيب‌هاي شغلي و درنهايت تامين سلامت شاغلين مي‌گردند.

برنامه‌ها و فعاليت‌هاي بهداشت حرفه‌اي

به منظور دستيابي به هدف فوق در بهداشت حرفه‌اي برنامه‌هايي درنظرگرفته شده است كه به طور خلاصه عبارتند از:

  1. معاينات پزشكي گوناگون براي كليه كاركنان
  2. برنامه‌هاي مربوط به حفاظت فني و ايمني كارگران
  3. برنامه‌هاي مربوط به بهداشت محيط كار شامل شناخت و ارزيابي عوامل زيان آور محيط كار و ارائهٔ طرح‌هاي كنترلي و بهسازي محيط كار
  4. ايجاد امكانات درماني و اورژانس طب كار
  5. برنامه‌هاي مربوط به آموزش براي بهداشت
  6. برنامه‌هاي مربوط به تغذيه كارگران
  7. برنامه‌هاي مربوط به نوتواني و توانبخشي حرفه‌اي

مهندسي بهداشت حرفه‌اي نه تنها مسائلي را كه در اثر تماس با عوامل زيان آور محيط كار بروز مي نمايد در نظر مي گيرد، بلكه ساير مسائل از قبيل:پيشگيري از بيماري‌ها، بهداشت عمومي محيط كار، آب آشاميدني، نظافت عمومي و فردي، دفع حشرات، دفع زباله و فضولات، نهار خوريها، حمام، توالت، دوش و دستشويي، وسايل و حفاظت فردي و جمعي و غيره را نيز درمحيط‌هاي كاري در مد نظر دارد.

عوامل زيان آور محيط كار

عوامل زيان آور محيط كار
 

ابزار اندازه‌گيري نور، نورسنج

به طوركلي مي‌توان گفت كه بهداشت حرفه‌اي علمي چند رشته‌اي بوده و تركيبي از علوم پزشكي و مهندسي مي‌باشد. يكي از برنامه‌هاي اصلي بهداشت حرفه‌اي، مطالعهٔ شرايط نامناسب محيط كار يا به عبارتي بررسي و ارزيابي عوامل زيان آور محيط كار مي‌باشد، كه اين عوامل خود به پنج دسته تقسيم مي‌شوند:

  1. عوامل زيان آور فيزيكي محيط كار شامل سروصدا، گرما و رطوبت، سرما، ارتعاش، فشار (كمبود و افزايش فشار)، روشنايي (كمبود و افزايش نور)، اشعهٔ مادون قرمز، اشعهٔ ماوراي بنفش، اشعه‌هاي يونيزان، الكتريسيته
  2. عوامل زيان آور شيميايي محيط كار مانند گازها، بخارات، دودودمه،گردوغبار،اسيدها و بازها، فلزات و...
  3. عوامل زيان آور بيولوژيكي محيط كار شامل: انتقال ويروس‌ها، قارچ‌ها،انگل‌ها،باكتري‌ها، ريكتزياها از طريق خون و ساير مايعات بدن
  4. عوامل زيان آور ارگونومي محيط كار، شامل: پوزيشن‌هاي نامناسب بدن حين كار، بلندكردن و حمل باربيش از حد مجاز، سطوح كار شامل ميز، صندلي، ابزارآلات مورد استفاده، تجهيزاتي كه مناسب طراحي نشده باشند (عدم تطابق كار با كاربر) و.....
  5. عوامل زيان آور روحي و رواني محيط كار مانند روابط كارگر با كارفرما، همكاران و زيردستان،_ استرسهاي شغلي ،تشويق‌ها و تنبيه ارتقاء شغلي، رضايت شغلي و...

چنانچه هر يك از عوامل ياد شدهٔ فوق از حد تحمل فيزيولوژيك بدن انسان پيشي گيرد، عوارض و آسيب‌هايي را ايجاد خواهدنمود. در بهداشت حرفه‌اي عمده كوشش‌ها بر شناسايي اين عوامل، اندازه‌گيري و در صورت نياز كنترل آنها متمركز است.

روز جهاني ايمني و سلامت شغلي

روز جهاني بهداشت حرفه اي

روز ۲۸ آوريل (هشتم ارديبهشت) از سوي سازمان بين‌المللي كار(ILO) به عنوان روز جهاني ايمني و سلامت شغلي World Day for Safety and Health at Work نامگذاري شده است.

روز جهاني ايمني وسلامت شغلي در واقع يك هدف گذاري ساليانه بين‌المللي براي نهادينه كردن كار سالم و ايمن در سرتاسر جهان است. برگزاري اين مراسم بخش مهمي از استراتژيهاي جهاني سازمان بين‌المللي كار براي ارتقاي ايمني وسلامت شغلي در همه محيط‌هاي كاري است كه باعث ارتقاي آگاهي‌هاي مردم و همچنين افزايش امنيت و سلامت در محيط كار مي‌شود.

اين مراسم هر ساله توسط كليه دولتها، سازمانها و بخش‌هاي خصوصي و كارفرمايان و كارخانجات انجام شده و توسط سازمان بين‌المللي كار حمايت و پشتيباني مي‌كند.

ايمني صنعتي

ايمني صنعتي (به انگليسي: Industrial Safety) رشته‌اي است گسترده كه به مجموعه تدابير، اصول و مقرراتي گفته مي‌شود كه با به كار گرفتن آنها مي‌توان نيروي انساني و سرمايه را در برابر خطرات گوناگون در محيط‌هاي صنعتي به گونه‌اي مؤثر و كارا نگهداري كرد و به اين وسيله يك محيط كار و صنعت بي خطر و سالم براي افزايش كارايي كاركنان به وجود آورد. مهندسي ايمني عبارت است از مقررات يا نظامي كه براي كاهش وقوع حوادث از طريق حذف يا كنترل خطرات بكار مي‌روند

با وجود مرزبندي اين دانش در زير مجموعه ي مهندسي صنايع و وزارت علوم،تحقيقات و فناوري ، ايمني صنعتي زير مجموعه اي از دانش كلان بهداشت حرفه اي محسوب مي‌شود . در ايران با شكل گيري دانشكده هاي بهداشت و حفاظت فني در دانشگاه هاي وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي،ايمني صنعتي به صورت سرفصلي از دروس اين رشته تدوين گرديد. تا قبل از دهه ۱۹۷۰ مهندسي ايمني بخشي از مهندسي كنترل محسوب مي‌شد. در اين دوران هنوز دانش ايمني همگام با ساير علوم مرتبط با كنترل فرايند پيش نرفته بود. با وقوع حوادث فاجعه بار در صنايع و كارخانجات شيميايي از جمله كارخانه Flixborough در سال ۱۹۷۴انگلستان و شكل گيري تدريجي سيستم مديريت HSE توسعه دانش ايمني به عنوان يك بخش مستقل مورد نظر قرار گرفت.

منبع: https://fa.wikipedia.org


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۵:۱۵:۴۶ ] [ مهتاب جوان ]

نصاب كاشي و سراميك را در فضاهايي مثل كف خانه ها، آشپزخانه ها، سرويس هاي بهداشتي و حمام و راهروها و فضاهاي بيروني مثل گلخانه و حياط و تراس انجام مي دهند. گاهي نصب كاشي و يا سراميك با پايان كار نصب وان و يا روشويي جديد و به منظور پوشاندن ظاهر نامناسب بوجود آمده پس از بنايي يا لوله كشي انجام مي شود. در برخي پروژه هاي نصب كاشي و سراميك سنجاق، اين مورد بخشي از يك سفارش بزرگتربازسازي خانه انجام شده است. معمولا خريد كاشي يا سراميك پيش از تماس با نيروي نصاب انجام مي شود. البته اگر دقيقا بدانيد كه كداميك از مدل و نام كاشي و سراميك را مي خواهيد اين كار هم ديگر اينكه ابعاد و اندازه كاشي و يا سراميك چند در چند باشد فاكتور مهمي در فرايند خريد است و تاثير زيادي بر فرايند نصب ندارد. گاهي صرفا پس از جمع كردن كفپوش هاي قديمي مثل موزاييك يا سنگ هاي كهنه، سراميك به دليل نصب سريع و نسبتا آسان و مقرون به صرفه اش بهترين جايگزين است. عوامل متعددي هستند كه بر دستمزد نصب تاثيرمي گذارند از جمله محله، ميزان ساعات كاري، پترن يا طرح كاشي.

۱. نوع كاشي يا سراميك

در يك حالت عمومي سراميك و سنگ و سيمان عمده متريال ديده شده در كاشي و سراميك هستند. اما كاشي و سراميك در رويكرد ديگري از نظر دسته بندي، انواع متنوعي دارند كه از آن جمله مي توان به مواري زير اشاره كرد:

- كاشي و سراميك بتني: يكي از پرمصرف ترين پوشش هاي فضاي سرويس بهداشتي و حمام اين نوع كاشي و سراميك هستند كه به دليل بافت طريف و مرزبندي خاصي كه دارند فضاي رنگي ملايم و مطبوعي را بوجود مي آورند. البته توجه داشته باشيد كه رنگ و متريال بكاررقته در اين نوع پوشش باعث مي شود فضاي كلي به سردي گرايش داشته باشد كه با استفاده از متريال گرم تري مثل چوب در جاهاي ديگر فضا مي تواند از اين سردي به ميزان مطلوبي كاست. 

- كاشي و سراميك بافت دار يا پترن هاي تزئيني: مي توان با استفاده از اين نوع كاشي و طراحي و اجراي يك الگوي خاص در قسمتي از ديوار، انرژي و ديناميسم موثري به فضا اضافه كرد. برخي از مدل هاي كاشي و سراميك داراي بافت هايي هستند كه حس سنگ و چوب را به بيننده منتقل كرده و فضاي بسيار زيبايي را بوجود مي آورند. 

- كاشي و سراميك با طرح برجسته: يكي ديگر از مدل هاي كاشي و سراميك كه در سال هاي اخير بسيار مورد توجه و استفاده در فضاي سرويس هاي بهداشتي و حمام قرارگرفته است، كاشي و سراميك بافت دار با نقش برجسته يا با عنوان كلي كاشي سراميك برجسته هستند. بايد توجه داشت كه معمولا اين فضاها مستعد رشد انواع قارچ و باكتري هستند و ميزان برجستگي و فرورفتگي اين پوشش نبايد به حدي باشد كه كار نظافت كف و ديوارها را سخت و در نتيجه رشد قارچ ها را تسريع و آسان سازد.

در حالت كلي قيمت كاشي و سراميك در درجه اول متاثر از كيفيت و در واقع برند شركت سازنده است. نامهايي مثل كاشي تبريز، ايفا سرام، الوند و آسيا به دليل قدمت و كيفيت جزو محصولات درجه يك اين دسته از مصالح ساختماني هستند. 

نكته مهم در نصب كاشي و سراميك: يكي از مهمترين فاكتورهايي كه در نوع كاشي و سراميك مورد استفاده و در نتيجه در هزينه نهايي كار اثرمي گذارد، ميزان رفت و آمد بر روي كف يا موارد احتمالي اي است كه ديوارها تحمل مي كنند و باعث مي شود دسته بندي هاي كيفي مثل درجه يك و دو نيز بوجود بيايند. براي اينكه كمي بيشتر راجع به طرحهاي متنوع و بروز كاشي و نكات كلي اين خدمت بدانيد مي توانيد مطالب مربوط به كاشي كاري بلاگ سنجاق را مطالعه بفرماييد. 

۲. ابعاد كاشي و سراميك

قطعات يا به اصطلاح تايل هاي كاشي و سراميك ابعاد متنوعي از  ۲۰*۲۰ تا ۶۰*۱۲۰ سانتي متر دارند. انتخاب سايز مناسب مستقيما به متراژ فضا بستگي دارد و در نتيجه نهايي كار بسيار اثرگذار مي باشد. مثلا استفاده از قطعات بزرگ كاشي و سراميك در فضاهاي كوچك اصلا توصيه نمي شود چون از نظر بصري به كوچكتر بنظرآمدن فضا دامن مي زند. همينطور توصيه كاربلدها در مورد فضاهاي بزرگ نيز اجتناب از بكاربردن كاشي و سراميك با ابعاد كوچك است. موضوع مهم ديگر اين است كه مثلا در مورد سراميك ابعاد مختلف بر نحوه ي بستن شيب مورد نياز كف تاثيرمي گذارند كه يكي ديگر از عوامل مهم ميزان كار نصاب است.

۳. متراژ كار(مترمربع)

بيشتر متخصصين نصب كاشي و سراميك هزينه كار را بر حسب متراژ كار برآورد مي كنند كه البته جزييات ديگري مثل اينكه آيا كار زيرسازي هم نياز دارد يا نه و اينكه اصولا پروژه كجا انجام مي شود تاثيرات خودشان را مي گذارند. با توجه به اين موارد سفارش نصب كاشي و سراميك در سنجاق با قيمتي بين متري 10000 تومان تا 50000 تومان انجام مي شود. 

۴. كارهاي تعميراتي(خرده كاري)

رفع نم و رطوبت، تعميرات رفع تركيدگي لوله و يا نشتي و گرفتگي فاضلاب از خدماتي هستند كه معمولا مراحل پاياني شان شامل نصب كاشي و سراميك مي شود. گاهي ميزان خسارت وارده زياد است و ديگر نمي توان فقط بخش هاي كوچك آسيب ديده را با قطعات جديد جايگزين كرد و لازم است كل سطح ديوار، سقف و يا كف بطور كامل بازسازي شود. بنابراين در اين گونه موارد به دليل نياز به زيرسازي جديد مثل عايق بندي و قيرگوني، هزينه نصب كاشي و سراميك نسبت به حالت عادي گران تر تمام مي شود. 

۵. زيرسازي

وقتي هدف از نصب كاشي و سراميك صرفا نوسازي و تنوع است، كار با هزينه كمتر و سريع تر پيش مي رود. نه تخريب لايه هاي قبلي پوشش صورت مي گيرد و نه عايق بندي و زيرسازي جدي مورد نياز است. اما همان طور كه اشاره شد در پروژه هايي مثل رفع نم و رطوبت هزينه زيرسازي مجدد به عنوان يك هزينه سربار محاسبه مي گردد. 

۶. مكان 

هزينه اين گونه خدمات در شهرهاي بزرگ مثل تهران به مراتب بيشتر از ساير نقاط است. البته در خود شهر تهران هم هزينه نصب كاشي و سراميك با رفتن به سمت محلات شمال شهر درصدي از افزايش را دارامي باشند.

۷. توصيه متخصص

حرفه اي ها و باتجربه هاي اين تخصص از شما مي خواهند كه در پروژه هايي از اين جنس حتما از نيروهاي وارد و دقيق كمك بگيريد. در نگاه اول شايد اين توصيه ها جدي بنظر نرسد اما همينكه شيب محل نصب اصولي نباشد و يا عايق بندي سطوح درست اجرانشود، هزينه هاي احتمالي بعدي بسيار سنگين تر خواهدبود.

اگر مي خواهيد با يك متخصص مشورت كنيد يا از قيمت دقيق كار آگاه شويد بهتر است با پاسخ دادن به چند سوال يك سفارش ثبت كنيد و كارتان را راه بياندازيد. 

۸. عايق كاري كاشي كاري

يكي از مهمترين مراحل نصب كاشي ديوار آشپزخانه يا سرويس بهداشتي و حمام عايق بندي و قيرگوني كف و ديوار است تا از بروز نم و رطوبت جلوگيري لازم به عمل آيد. در مواردي كه نشتي اتفاق مي افتد معمولا آن بخش از لوله را به اصطلاح كوركرده و ادامه مدار لوله كشي را بر روي كاشي كاري و بصورت روكار و با استفاده از لوله هاي PVC و UPVC انجام مي دهند. 


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۰:۴۵ ] [ مهتاب جوان ]

انتخاب رنگ در نقاشي ساختمان :

 

در مرحله رنگ آميزي بايد توجه داشت كه بهترين رنگ انتخاب شود. انتخاب رنگ

 

براي نقاشي ساختمان اولين مرحله  است كه شما بايد انجام بدهيد و براي آن بايد با انواع رنگ و نقش و تاثير آن در نقاشي ساختمان آن  تا حدودي آشنا باشيد. گاهي اوقات افراد براي رنگ‌آميزي ساختمان شان از سليقه‌هاي شخصي يا مدهاي روز استفاده مي‌كنند در حالي كه بازي با رنگ‌ها اگر  از روي آگاهي نباشد، فرد را در دراز‌ مدت با مشكلات عمده‌اي مواجه خواهد كرد.

 

در كشور مان به دليل عقب مانده گي صنعتي افراد ساختار شكن نيستند و اصولا

 

رنگ هاي همگان پسند را انتخاب ميكنند اين امر باعث شده در انتخاب رنگ از تنوع كمتري برخوردار باشيم، درصورتي كه انسانها ذاتا در انتخاب رنگ متفاوتند همانطور كه روح و روان آنها از هم متمايز است.

 

انواع رنگ در نقاشي ساختمان

 

در ايران  رنگ‌هاي سفيد، طوسي، آبي، استخواني بيشترين انتخاب را در رنگ‌آميزي ساختمان داشته و دارند، همانطور كه در سالهاي اخير رنگ لباس ها تغيير كرده

 

ودر نقاشي ساختمان هم به تازگي  به سمت رنگ‌هاي خاص‌تري همچون، صورتي، زرد، قرمز، نارنجي و زردچوبه‌اي …هم كشيده شده‌اند كه بيشتر مربوط تاثير فرهنگي و آداب خانه  داري از كشورهاي ديگر است.

 

با اين حال اين رنگ‌ها به صورت واحد در خانه‌ها كار نمي‌شوند بلكه اغلب در كنار

 

يك رنگ از چند رنگ ديگر هم استفاده مي‌شود تا تضاد يا همانندي‌اش سبب جلب توجه شود. نكته اساسي اينجاست كه بايد به چيدمان خانه، دكوراسيون، رنگ مبل‌ها، اندازه اتاق‌ها و ارتفاع سقف‌ها نور وروشنايي بيش از هر چيز ديگري توجه شود.علاوه بر اين‌ها رنگ‌ها بر روح و روان و رفتار مان اثر مي‌گذارند و اگر در دراز‌ مدت در پرتو رنگي خاص باشيم روحياتمان به سمت انرژي‌هاي نهاني آن رنگ متمايل خواهد شد.

 

نقاشي ساختمان

 

 

 

آموزش نقاشي ساختمان :

 

صنعت نقاشي ساختمان يكي از مهم ترين بخش هاي تزيين ساختمان مي باشد. با

 

توجه به اينكه اين صنعت فعالان زيادي دارد و  جوانان زيادي خواستار ورود به اين صنعت هستند، مراحل نقاشي ساختمان براساس اولويت بندي به طور مختصر زير بيان مي شود:

 

تميز كردن سطوح

 

اجراي روغن الف

 

اجراي بتونه

 

پوسته زني (سمباده كشي)

 

آستر اوليه

 

لكه گيري

 

سمباده زني مجدد

 

آستر دوم

 

آستر سوم

 

رنگ رويه

 

نقاشي ساختمان

 

 

 

آماده سازي رنگ:

 

اگر تصميم داريد رنگ روغني به كار ببريد از باز بودن كامل پنجره‌ها مطمئن شويد؛

 

چرا كه تينر افزوده شده به رنگ روغن بوي بسيار نامطبوع و ماندگاري دارد. ديوارهاي اتاق‌ها بهتر است با رنگ پلاستيك رنگ شوند، اما اگر بچه كوچكتان از ديوارها به عنوان دفترچه نقاشي استفاده مي‌كند، رنگ روغن گزينه مناسب‌ تري است.

 

پس از انتخاب نوع، جنس و رنگ دلخواه نوبت به آماده‌ سازي رنگ مي‌شود. رنگ

 

را در يك ظرف جداگانه ريخته و بنا به دستورالعمل آن، آن را روان كنيد. فراموش نكنيد كه رنگ خوب و يكنواخت مخلوط شده باشد، غلظت آن كافي بوده و در هر مرتبه رنگ‌آميزي، جهت حركت قلم مو يا غلتك يكسان باشد؛ نه اينكه يك قلم از بالا به پايين و قلم بعدي از چپ به راست حركت كند. براي پوشش بهتر، يك دست رنگ از يك جهت و دست بعدي عمود بر آن اجرا مي‌شود.

 

نقاشي آپارتمان

 

 

 

آماده‌ كردن خانه براي نقاشي ساختمان:

 

اگر تصميم گرفته‌ ايد خودتان قلم مو را برداريد و در كنار دوستان يا اعضاي

 

خانواده به كار نقاشي ساختمان بپردازيد، ابتدا تمام وسايل اتاق را جمع كنيد تابلوها را برداريد و پنجره‌ها را باز كنيد. با يك برس دسته بلند سقف و ديوارها را گردگيري كنيد. اگر رنگ ديوارها قابل شست‌ وشو است محلول آب ولرم و صابون و مقدار كمي مايع سفيد كننده را با اسفنج روي ديوار بكشيد و با دستمال تميز پاك كنيد. هر بار قسمت كوچكي از ديوار را تميز كنيد (حداكثر نيم متر مربع). مرز بين دو قسمت تميز شده را نيز هر بار تميز كنيد تا لكه به جا نماند.

 

نقاشي خانه

 

 

 

نقاشي ساختمان پس از اين مرحله نوبت گرفتن لكه‌هاي احتمالي سطوح است.

 

براي اين كار شما به مقداري گچ درزگيري كناف يا گچ كشته و يك عدد كاردك نياز داريد كه همه در ابزار فروشي‌ها يافت مي‌شوند. نقاشي ساختمان
گچ كشته را كف دست بگيريد و با كاردك آن را روي لكه‌ها و افتادگي‌هاي گچي ديوار بماليد. سطح را در پايان هر لكه گيري كاملا صاف كنيد؛ چرا كه اگر گچ خشك شود كندن آن بسيار مشكل خواهد بود. وقتي كليه سطوح لكه‌ گيري شدند مي‌توانيد از يك سمباته نرم براي صيقل ناصافي‌هاي احتمالي استفاده كنيد.

 

نقاشي خانه

 

 

 

نقاشي ساختمان را از كجا شروع كنيم؟

 

يكي از مطالبي كه به تازگي در مورد رنگ‌آميزي منزل ترجمه شده از گفته‌هاي دو

 

نقاش و دكوراتور با تجربه به نام‌هاي دانيل هيرش(Danielle Hirsch) و برايان سانتوس (Brian Santoss) بوده
اولين قدم: سقف
بهترين كار اين است كه كار نقاشي سقف را قبل از رنگ‌آميزي ديوارها انجام دهيد. سانتوس براي اين كار به جاي قلم مو از  غلتك رنگ با دسته قابل تنظيم استفاده مي‌كند (كه اكنون در فروشگاه‌هاي رنگ و ابزار ايران نيز موجود است) و دو دست رنگ به سقف مي‌زند كه دست اول در جهت تابش نور منبع اصلي نور اتاق، مانند پنجره و دست دوم عمود بر جهت اين نور است (با قلم مو نيز جهت رنگ‌آميزي بايد به همين صورت باشد).

 

 

نقاشي خانه

 

 

عده‌اي از توليد‌كنندگان رنگ، رنگ سفيد را با تركيبي توليد مي‌كنند كه هنگام

 

نقاشي صورتي يا آبي است؛ اما پس از خشك شدن سفيد مي‌شود. اين رنگ‌ها به خصوص براي نقاشان تازه كار بسيار كارآمد هستند، زيرا به آنها كمك مي‌كنند تا در زمان نقاشي يك سطح سفيد، كاملا از پوشيده شدن تمام سطح از رنگ مطمئن شوند.

 

به گفته سانتوس اگر سقف منزل شما بافت دارد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رنگ بيشتري نياز خواهيد داشت. او پيشنهاد مي‌كند كه براي چنين سقفي از غلطك ابري استفاده كنيد تا پوشش يكنواخت‌ تري داشته باشيد: «به اين ترتيب شما با صرف انرژي كمتر، رنگ بيشتري به سطح مورد‌نظر خواهيد زد.»

 

نقاشي خانه

 

 

دومين قدم: در‌ها چگونه رنگ مي‌شوند؟ هرچند بيشتر معمول است كه قبل از

 

رنگ‌آميزي يك در، آن را از چهارچوب خارج كنند؛  مي‌توان آن را در جاي خود هم رنگ كرد. به اين ترتيب شما مي‌توانيد تمام اطراف آن را يكباره رنگ كنيد و نيازي به نصب مجدد آن هم نخواهد بود.

 

نقاشي ساختمان

 

اما قبل از شروع كار بايد دستگيره‌ها و قسمت‌هاي فلزي ديگر مانند ذره‌بين، جاي

 

كليد و.. را از در جدا كنيد و لولاها را با يك ماده مناسب مانند دو- سه لايه چسب ميسكيت (چسبي با پايه آمونياك كه با قلم موي نقاشي روي محل مورد‌نظر ماليده شده، پس از خشك شدن حالت لاستيكي پيدا كرده و مي‌توان آن را پس از اتمام كار به راحتي از محل جدا نمود) بپوشانيد. سپس از يك بتونه و آستري با پايه روغني استفاده كنيد تا رويه اوليه در را كاملا بپوشاند، سپس حداقل  دو دست رنگ براق يا نيمه براق به در بزنيد.

 

 

نقاشي خانه

 

 

قدم سوم: كابينت و مقدمات مهم: به گفته هيرش، هنگام رنگ‌آميزي كابينت

 

«مقدمات كار، بيش از هر چيز اهميت دارد.» ابتدا  درها و كشوها و و ابزار يراق‌هاي ديگر داخل كابينت مانند سبدهاي سيمي را بيرون بياوريد و سطح مورد‌نظر را به خوبي تميز كنيد. نوع رنگ آستري كه به كار مي‌بريد به اين بستگي دارد كه جنس كابينت شما از چوب باشد يا لمينت.
اگر كابينت‌ها قبلا رنگ شده باشند، بايد ببينيد كه اين رنگ چه بوده است. اهميت اين نكته در اين است كه اگر رنگ نهايي قبلي داراي پايه روغني بوده، اكنون براي بتونه‌ كاري و آستري آن هم بايد رنگ روغني به كار ببريد.

 

بتونه كار ساختمان

 

پس از زدن رنگ آستري مناسب، دو يا سه دست از رنگ مورد‌نظر خود را به سطوح

 

بزنيد تا مطمئن شويد كه رنگ كابينت‌ها در  مقابل استفاده هر روزه دوام خواهد يافت. طبعا هرچه تعداد لايه‌هاي رنگ بيشتر باشد، دوام آن هم بيشتر خواهد شد. به گفته هيرش، «يك لايه رنگ پس از خشك شدن تنها به ضخامت يك دستمال كاغذي خواهد بود». سانتوس پيشنهاد مي‌كند كه براي نتيجه بهتر، رنگ را با غلطك ابري به كابينت بزنيد، سپس با يك قلم مو رنگ را پخش كرده و لايه‌اي يكنواخت ايجاد كنيد.

 

 

نقاشي خانه

 

 

تركيب رنگ در نقاشي ساختمان :

 

براي به دست آوردن رنگ دلخواه و مناسب در نقاشي ساختمان در تهران ابتدا بايد با نحوه

 

ي تركيب رنگ هاي ساختماني آشنا بود ،آشنايي با تركيب رنگ ها به نقاش ساختمان كمك مي كند تا كارش را به بهترين نحو ممكن انجام دهد.

 

درست است كه انتخاب رنگ نقاشي ساختمان را خود مشتري بر اساس سليقه ي شخصي و با توجه به روحيات و تناسب تفاوت هاي فردي ارائه مي دهد ولي نقاش ساختمان بايد با نحوه ي تركيب رنگ ها آشنا باشد تا به مشتري گوش زد كند كه در آخر كار رنگ مورد علاقه ي شخص به چه صورت در خواهد آمد تا مشتري در صورت تمايل آن رنگ را انتخاب كند.


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۵۲:۴۸ ] [ مهتاب جوان ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By bigtheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه

لينک هاي تبادلي
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب